maariiasvensson

Alla inlägg under februari 2012

Av maria - 15 februari 2012 20:19

Idag har det varit en lugn och mysig dag, kändes som att det behövdes. Var ju inte en lugn strund igår direkt. Blev mycket oro och så över hur bebis mådde.

 Men idag har det varit hur lugnt, skönt och mysigt som helst. Ellie och jag gick upp runt 07.30 och lekte lite. Blev sen lite frukost till henne och sen vidare mot dagmamman. När jag kom hem sen så tog jag hand om disken och plockade undan lite och efter de tog jag med datorn, drog ner alla perisennerna i sovrummet, la mig skönt i sängen och har kollat på tv3play i princip hela dagen tills det var dags att hämta Ellie igen runt 16.00

Enda gångern jag gick upp ur sängen var när jag fyllde på mitt glas med vatten, hämtade lite flingor till lunch, och när det var kisstime såklart. Annars har jag bara legat och legat och degat och gosh så jag förtjänade det. ;d


 Ellie är så mysig när man hämtar henne, hon skiner upp som en sol och vill kramas :) Så när vi kom hem så började jag med maten ( krovstorganoff och ris ) och under tiden så lekte vi för fulla muggar, eller ja så mycket som jag kan röra mig. Blev att äta sen runt 17 till greys anatomy och Ellie åt och åt. en 30-45 min efter att hon ätit klart så satt vi på golvet och lekte igen och då gick hon och hämtade en banan. Så åt hon upp nästan hela den. Tösa börjar bli ett riktigt matmonster, vilket bara är superbra. hon hade ätit jättebra hos dagmamman också så jag antar att hon var rejält hungrig idag,. Men blir väl så när dom börjar gå också. förbränner lite mer och springer omkring på ett annat sätt än vad dom gör när dom kryper.


 Sen kom pappa Eric hem och hämtade bilen och åkte vidare till garaget för att sätta på vinterdäck på sin bil då han ska åka och besiktiga den imorgon bitti. Så jag och Ellie tog en dusch , jag diskade undnan efter maten och plockade undan alla leksakerna , och nu ligger jag i sängen igen och har gjort det ett tag. Men känner att de snart är dags att resa sig för att gå och kissa för  ungefär 68:de gången idag ;d

 Så är väl lika bra jag gör de innan jag istället blir tvungen att byta lakan, för de är ju lite mer besvärligt.


Hoppas ni har haft en mysigt skön dag idag ni också ! PUSS

 

Av maria - 15 februari 2012 19:56

Ja ni . Det börjar närma sig de sista. Är 29 dagar kvar till BF idag. Tiden har gått såfort. Gick inte alls lika snabbt med Ellie. då gick man bara och väntade och väntade.

 Men nu när de börjar närma sig så får man ju en del tankar om allt också. Med Ellie var jag helt coollugn. nästan för lugn. De är jag väl nu också , men ändå så har jag tänkt mer dom sista månaderna än vad jag har gjort på väldigt länge :P


 För det första;

- Ska jag bli tvåbarnsmamma vid 21 års ålder ? Jag gick ju nyss ut gymnasiet. Men ja, jag SKA bli mamma vid 21års ålder. Inte riktigt som jag hade planerat, men när blir det egentligen som planerat ? Jag älskar att vara mamma och jag VET att jag kommer klara det. Men vissa dagar, så blir jag faktiskt lite halvskraj. Eric tror att de är mina hormoner och barnmorskan sa att ; Ja, men de är inte så konstigt. Du har varit gravid läänge under dom sista 2½åren. Av ca 30 mån har du (eller kommer vara ) gravid i 18 . Inte konstigt att du börjar bli lite halvtrött på att ständigt ha en bebismage :P Och visst, båda har så rätt. Detta barnet var ju inte planerat , eller halvt , men ändå inte. Jag ville ha två täta barn. Men ville ändå kunna planera in de lite, och de hanns ju inte med. Skulle ju bara hämta ut nya p-piller, men tjof sa det. Så vissa dagar är jobbiga, med att allt kanske inte riktigt blev som jag tänkt.  Men jag älskar verkligen min lilla Ellie och bebisen i magen. Att vara mamma är bland de bästa som finns <3


För det andra;

Förlossning. Och den lilla biten kan man ju inte hoppa äver. det gick så fort med Ellie, alldeles för fort för mitt huvud. Från första värk till att hon var ute 3 timmar och 12 min. Det är ju ingenting. De blev så intensivt. Eric sov och jag antog att det skulle ta flera timmar än 3. Dom säger ju det när man är förstföderska, bara första öppningsfasen kan ta upp mot 12 timmar! Men så fel man kan ha!   Och nu är det inte bara jag och Eric längre. Vi kan ju inte bara åka iväg när det är dags direkt. Vi måste ha barnvakt. Och jag kommer antagligen bli stressad, för de kan ju gå fort denna gången också. Och helst så vill jag INTE föda varken hemma eller i bilen i väntan på barnvakt. Men man kan ju alltid hoppas att bebis kommer runt den 24 feb någon gång, för då har vi syster som sover här i en vecka :P  


 Så en del av förlossningen som jag känner lite oro över är som sagt tiden.. Men de är ju inget man kan göra något åt, det går ju som det går. Det kan ju ta jättelåång tid denna gången, man vet ju aldrig. Så om någon som läser har haft snabb första förlossning , skulle jag gärna vilja veta hur lång tid eran andra tog . Om de stämmer att det går snabbare med andra barnet eller om de är mycket av en myt.

 Den andra delen är ju att nu vet man vad man har att vänta sig under en förlossning. Smärta mm. De som jag skulle vilja ändra denna gången, oavsett om de tar lång eller kort tid, är att Eric ska inte få sova denna gången tills vi åker in ;) haha, utan vi ska prata med varandra. För de är en av sakerna som var jobbigt under förra. Vi hann lixom inte prata under värkarna, för de blev så intensivt fort och sen åkte vi in och under den tiden var jag okontaktbar, mest för att jag var ju 9,5cm öppen när vi kom in till förlossningen, så vi hann vara vakna tillsammans ca 1 timme innan Ellie kom.

 Om de nu tar längre tid , vill jag prova akupunktur, och bada badkar vissa säger att det funkar jättebra. Helst vill man ju föda utan EDA, vilket jag fick göra förra gången då de enda jag hann få var lustgas. Men skulle de behövas så tycker jag att man ska ta om det drar ut alltför mycket på tiden och man är helt slut av värkarna, för de är ju utdrivningsskedet också som man ska orkar med, och där behöver man ha all energi man kan få.

 


För det tredje;

gud så jag hoppas att amningen vill sig den här gången. Men tror att nu kommer jag vara lite mer avslappnad, och vet mer om hur det funkar. Vissa säger att det är bra att dricka hallonbladste nu dom sista veckorna så brukar mjölken rinna till bättre, är det någon som vet om det funkar eller har några andra tips ?

 


 Med Ellie ville de sig inte , jag hade ju mjölk, men långt ifrån tillräckligt. det ville inte rinna till ordentligt. Så tips i mängder ni som vet eller har hört något " :)

Av maria - 15 februari 2012 09:53

 Igår skulle Ellie till dagmamman för första gången på två veckor ! Men när vi kommer till lokalen (är ju tre dagmammor som har en lokal tillsammans och hjälps åt i 3 ggr i veckan ) så säger dom att Bettan är sjuk. Men Ellie får ju vara där ändå.  Ellie blev jätteglad av att vara där igen ! 

 

 Efter att jag lämnat Ellie så åkte jag vidare till Vänersborg, till MVC ! Så fick jag träffa min riktiga barnmorska igen efter att hon varit borta i flera veckor. och gud så skönt de var. De började med att ajg fick ställa mig på vågen, som visade -1kg ! Men de gör inte mig någonting alls. Jag vet att jag äter, och jag vet att bebis äter , plus att det finns ju några extra kilon att ta på mig så ... ;)

 Men järnvärdet visade bara på 100. Vilket var alldeles för lågt, inte konstigt att jag inte mått så bra sista veckorna. Gråtit för minsta lilla, kan bara få för mig att gråta lite så kan jag göra de flera gånger om dagen. Så hpn sa att jag måste köpa niferex eller blutsaft. Blutsaft kunde vara mildare för magen då jag får problem med magen om jag äter för många niferex. Vilket slutar med lååånga toabesök, och det har vi inte tid med . Så vi bestämde att jag skulle köpa Blutsaft istället.

 Blev en massa prat om amning och förlossning också. Men de kommer jag ta upp i ett annat inlägg senare idag .


Vi tog blodtryck och det var 110/ 70, vilket var bra, och sen mätte vi magen, men kommer inte ihåg vad jag hade för mått nu. Men de var bra iallafall. ligger precis på kurvan, ( som vanligt ;) ) Men sen när vi skulle lyssna på bebis hjärta, så lät de konstigt. De lät lixom, jättekonstigt. Så jag kollade på barnmorskan och hon såg fundersam ut och hon var tyst.. Hon brukar inte vara såå tyst .

 Apparaten som lyssnar på hjärtat fick aldrig upp någon frekvens, men vi hörde ju att hjärtat slog, Men de slog extra slag och oregelbundet. Så jag blev skickad till NÄL till obstretiska mottagningen, ( där man gör ultraljud). Hon varnade mig innan att jag anatligen skulle bli där en låång stund, för att dom hade fått en massa dubbelbokningar. Men var bara där i ca 1½-2 timmar. Tiden gick fort, så de var lugnt.

 Jag fick ligga med ctg apparaten i cirka 25 min , och den visade bara bra,

   

 Men dom tyckte ändå att vi skulle göra ulatrljud, så jag fick sätta mig i väntrummet igen och vänta på farbror doktorn. Där kunde dom se att hjärtat slog extra slag, tog paus , och var oregelbundet. Men det var inte så hela tiden. Och bara inte hjärtat slog för fort och oregelbundet/ extra slag mm. så var det ingen fara. De kunde oftast bli så efter vecka 30 och kunde hålla fram till förlossningen. Men efter förlossningen så försvinner de, om det inte försvinner tidigare då. Så de var väldigt skönt att höra.

 Men jag fick en tid tillbaka den 28 feb för att kolla en gång till. Kändes lite långt med två veckor, men tiden går väl fort förhoppningsvis. Bebis kanske redan har hoppat ut då, det vet man ju aldrig ;)


Sen åkte jag hem iallafall, eller ja , nästan. Var tvungen att stanna på blomsterlandet först , och köpa alla hjärtnas dag present till Eric, och en blomma, eller ne de blev ju två :P Köpte en ny blomma till vardagsrummet också :P

 Sen åkte jag hem och började förbereda maten innan jag skulle hämta Ellie, för då hinns de inte med att förbereda speciellt mycket.


 Justja, innan jag åkte från NÄL så gick jag in på apoteket och skulle köpa Blutsaft, men jag visste inte vad de var för något , eller hur de såg ut , så jag bad om hjälp. Hon gick och hämtade en och kom till kassan så jag kunde betala. Och jag höll på att slå i backen av chock när jag fick höra va de kosta. 209kr !! 209 kr , för lite "järnsaft" Men ska de va så skare, nu får vi hoppas att det hjälper också ! :P


Älsklingen kom hem med blommor till mig, och sen blev det mat. Hasselbackspotatis, med sallad  och marinerad fläskfilé i ugn. Gott gott ! :)

Sen tog vi en lååångdusch och sen blev de sängen och kolla på Bones, och bara efter två avsnitt toksomnade jag. vet inte när jag somnade så tidigt sist. men gud så skönt det var. Och jag bara bara vaknat cirak två ggr inatt av att bebis sparkat och rullat omrking . Så imorse så kände jag mig rätt så utvilad faktiskt ! Happy !

 

Av maria - 6 februari 2012 20:55

Welcome to my closet !  Från Nelly.se

 

  Även dessa, riktiga Maria skor !! Åhh så fiiina ! :) Även dessa från Nelly.se

Av maria - 6 februari 2012 20:24

Det har inte blivit någon blogg på väääldigt många dagar ! Men de beror på att jag mått piss ! Jag har haft ont som fasiken, i höfterna(?), bäcken , nedre delen av ryggen och jag har haft fruktansvärda förvärkar ! Men tänkte mig på en liten uppdatering nu iallafall.

 Kan börja med att jag och Ellie fortfarande är kvar i Köping. Vi har varit här i en vecka nu ! Tänkte att vi egentligen skulle åka hem idag, men så blev inte fallet då jag fick fruktansvärda smärtor igår natt. Och natten innan kände jag hur det verkligen tryckte neråt, men de försvann efter ett tag. Men igår hade jag både starka förvärkar och smärta på sidorna av magen. Fick lite halvpanik , för visste inte hur jag skulle röra mig, eller vad jag skulle göra. Och jag ville verkligen ha Eric brevid mig. Tror att mycket av paniken jag fick var för att Eric inte var brevid mig, och kunde prata med mig. Men tack och lov så hade jag Mamma och Pappa ! <3

 Mamma envisades med att jag skulle ringa 1177 , och fråga vad jag skulle göra. Jag blir ju lite halvrädd då Ellies förlossning fick så fort, så kan de ju bli att denna förlossning kommer gå ännu fortare, men de kan ju ta längre tid också. Men man vill ändå vara ute i tid.

 Men på 1177 sa dom att jag skulle ringa förlossningen och där sa dom att jag skulle ta en värmedyna och ta två alvedon, vilket jag gjorde. Och efter ett tag hjälpte det.


 I måndags när vi kom hit , så blev de en överraskning för Mamma och Malin , var bara dom som var hemma. Sen även för Madde som kom hem några timmar senare. Pappa visste att vi skulle komma. Så jag tar av Ellie ytterkläderna, och vi hinner knappt vara hemma i en 15 min och sen ställer Malin henne på golvet, och helt plötsligt går hon ! De är helt otroligt. Vi har övat hemma, och försökt med allt. Och hon har ju varit jättestabil bara det att hon inte har velat släppa handen , för då har hon satt sig ner på en gång. Men nu bara knallade hon iväg, och stackars Pappa Eric missade ! :(  Men nu så är det blandad krypning med att hon ställer sig upp själv och går iväg ! De är helt otroligt ;p haha, jag som trodde att hon aldrig skulle lära sig, men nu , efter att hon väntade med så länge med att börja gå, så är hon istället väldigt väldigt stabil och kan gå själv väldigt långa sträckor, och de går bara fortare och fortare för varje dag ! :) Mammas lilla tjej börjar bli stor ! Men skönt att hon har lärt sig nu iallafall , så man inte behöver ha två bärbarn under längre tid. :)


 I onsdags så hade vi tjejmiddag här hemma hos mig, De var jag Ronja , Michan och Katrin ! Både mysigt och gott ! Jag bjöd på Potatis, kött i sås och sallad , och till efterätt blev de kladdkaka och grädde ( som blev LITE för mycket vispad) Väldig trevlig kväll.


I torsdags så hände de inte så mycket. Vi skulle träffa Mickis, men Ellie somnade tidigt på dagen och hon vaknade inte förrens runt 14.00 och då var de bara att busa lite, ge henne mat och byta blöja och allt de där och se skulle vi bege oss till BIKBOK på Erikslund i Västerås för at träffa syster Malin och kolla in hennes praktik. Så vi blev där i ca 2½ timme och sen åkte vi hem.


 Hela helgen har jag sen spenderat hemma , i soffan, i sängen eller ja. Hemma helt enkelt. Jag har varit helt slut, haft såna kraftiga förvärkar och bara inte haft lust till något alls. Skönt att man får lite hjälp här hemma. Har fått sovmorgon några mornar och de har varit riktigt gott !


Egentligen skulle vi åkt hem idag, men eftersom jag har haft så ont, så ska vi ta min bil och mammas bil ner till Uddevalla, så mamma och pappa kommer skjussa hem oss. För om jag får ont när jag kör , så kommer jag inte kunna fortsätta köra och då kommer jag sitta där, vart man nu är någonstans , och de hade inte varit kanon direkt. Men ändå så känner man att man snart vill hem, och träffa Eric, men de får vänta några dagar till !



Idag så åkte Pappa, jag och Ellie till farmor och hälsade på, var där runt 10,30 imorse, var där ett tag och sen åkte vi till Maxi och handlade lite snabbt sen hem. Sen åkte jag, Mamma och Ellie till Eskilstuna och Ellie fick lite nya kläder, då hon växer så de knakar, inte så mycket på bredden direkt, men på längen :P

 Dom hade ju väldigt mycket rea, så hon fick 3 bodys och 1 par leggings från cubus för 29kr/plagg. De är inte illa pinkat direkt :P


Men men, snart kommer ett inlägg på mina nya skor som jag ska klicka hem ! :)

 PUSS

Presentation


Hej och välkomna till mitt liv ! Enjoy !

Omröstning

Hur gammal är du som läser min blogg?
 10-15
 15-20
 20-25
 25-30
 30-35
 35-40
 40-45
 45-50

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards