maariiasvensson

Alla inlägg under mars 2012

Av maria - 20 mars 2012 21:40

Imorgon är Lexie redan 1 vecka gammal. Vart tar tiden vägen ?! man hinner ju knappt med. Men vi tar vara på varje sekund och mer än de kan man inte göra. 

 Ellie var hos dagmamman idag, och de hade gått bra. Hon var inte överlycklig när jag lämnade henne, då hon bara grät och grät och ville med hem igen. Men sen hade hon lugnat sig och varit på jättebra humör och ätit bra.

 Hon hade inte sovit någon middag så vi trodde att hon skulle göra de när vi kom hem, men hon var vaken. Även när vi lagt henne i sängen hörde jag hur hon pratade med sig själv och grejjade i sängen ända till klockan 21.15 Blir intressant och se hur länge hon kommer sova imorgon bitti !


 Lexie sov jättebra inatt. Först sov hon 5 timmar mellan 21-02 sen vaknade hon och ville ha mat och blöjbyte, var vaken lite och sen sov hon till 07.30.  Så skönt med ersättning. Hon blir så nöjd och då är vi nöjda.   Men är sjukt hur små bebisar kan sova så mycket. Sover ju i princip hela dagar plus kvällar och nätter ,även fast hon har en längre vakenperiod mellan 19-21 någon gång, och då vill hon gärna äta väldigt mycket också.  Men hon är en riktig ängel och det har inte varit några problem alls ! :) (Peppar peppar)


Idag så åkte jag, Eric och Lexie och veckohandlade medans Ellie var hos dagmamman, och sen hade vi tid på BVC.  Lexie har gått upp jättebra i vikt, och om mätningen stämmer har hon gått upp 1½cm på 6 dagar ! Haha ! Sjukt !

Så isf ska hon nu vara 50,5 cm lång och hon har gått upp över födelsevikten och vägen 3760g. Sist vi vägde henne i lördags vägde hon runt 3580g så man kan ju säga att hon gått upp väldigt väldigt bra i vikt. Så skönt att slippa tänka på de!


 Eric är nu hos en kompis och pratar, antagligen om bilar . Och jag sitter hemma och kollar på tv. tänkte ta och kolla ikapp dom BB-avsnitten jag missat! Har även suttit lite på internet och kollat på lite inspiration till en tatuering,  men har inte riktigt hittat något. Men ska ta och kolla vidare ! :)


Nu ligger Lexie och sover på min mage och jag sniffar i hennes hår. Finns inget mysigare !!!


Gud vad jag älskar mina barn !!! <3

 

Av maria - 19 mars 2012 21:42

Lite bilder från när min familj var här och hälsade på vårat lilla tillskott !

  Moster Malin  Moster Madde !

  Morfar Sören med Ellie & Lexie <3

Mormor Eva !

Kärlek !


 

Av maria - 18 mars 2012 21:22

Inte mycket bloggande idag direkt, men är inte direkt att jag måste försvara mig ! :P  Har legat i sängen i princip hela dagen och bott i min morgonrock !  Ellie vaknade klockan 10 (!!) imorse, så blev en väldigt lugn morgon. Lexie har sovit bra inatt också.

 Mina bröst har varit så spända, så igår eftermiddag så gav jag henne bröstet, och har gjort det sedan dess, men hon har även fått ersättning några gånger. Hon vill gärna somna när hon ligger där och äter, så hon kan vakna kort därefter och vilja ha mer. Så inatt ammade hon 2-3 ggr under cirka 2 timmar, sen efter att hon fick ersättning så somnade hon till ordentligt och sov 4 timmar i sträck innan det var dags igen !  Men känner mig väldigt utvilad, speciellt efter att man fått lite mat i magen !


Ellie var nog rätt trött idag också, även fast hon tog en rejäl sovmorgon. Hon sov ju till 10, sen la Eric henne i sängen runt 14-14.30 och sen sov hon till 18,  blev dock en lite senare läggning idag, men de blir så ibland. Kan inte alltid hålla stenhårt på rutinerna.


 Nu ligger Ellie och sover och Eric och Lexie ligger och myser i soffan. IOch jag måste säga att hon är väldigt stark i nacken för att bara vara några dagar, hon kan hålla upp huvudet rätt länge.. Hon var vaken en bra stund på kvällen nu också och bara låg och tittade runt och log lite och var allmänt nöjd ! Så mysigt <3 Och ellie är så snäll mot henne så de är helt underbart  !   :)

 Imorgon ska vi bada Lexie för första gången , så ska vi se hur det går. Har innan bara tvättat av henne med tvättlappar, men imorgon får de bli ett riktigt bad ! :)


Nu ska jag lägga in lite bilder som sen kommer upp här, sen har jag en massa mammakläder till salu , om de finns någon som är intresserad ! :)

Bilder kommer upp här också ! :)

Av maria - 17 mars 2012 18:10

 Ni läsare har varit flitiga idag måste jag säga, 137 besökare !! Whaaat  ? Kan de inte vara så hela tiden för? Mycket roligare att blogga då ;)


 Inatt blev de inte mycket sömn, vet inte varför egentligen. Både Ellie och Lexie har sovit rätt bra hela natten, men ändå har jag lite svårt att slappna av, dygnet blir lixom ... omvänt ! Man kan somna mitt på dagen, eller på sena eftermiddagen och då är de ju inte lätt att somna sen när man ska !

 Så inatt sov jag nästan 3 timmar, var väl mer 2 timmar och 45 minuter för att vara exakt !


 Och sen ringde klockan imorse på 06.40 då vi hade tid på BBmottagningen kl 09.00 och jag hade tänkt att duscha och lite sånt. Men mina bröstvårtor är så ömma, så blir bara snabb duschar och helsgt så ingen stråle sprutar på bröstvårtorna för de gör så inåthelvete ont. Är såriga och jävliga. Inge skönt alls ! tack gude gud den som uppfann ersättning ! :)


 På Näl gick allt bra, Lexie är frisk som en nötkärna och går upp i vikt ! Väldigt skönt måste jag säga att slippa oroa sig över det !


När vi var klara där , åkte vi och handla lite till maten och lite fika, då Mamma, Pappa, Malin och Madde kom hit på besök efter att dom varit på Ullared hela morgonen !

 Så både jag, Ellie och Lexie fick lite smått och gott ! :) Blev som en liten minijulafton !


 Ellie har endast sovit i 20 min , sen hon gick upp kl 07 imorse, och hon vägrar sova. Tror att hon går rätt hårt på överskottsenergi nu ! Men ska försöka hålla henne vaken så länge som möjligt så kanske hon kan sova någon halvtimme extra imorgon ! :)*


Tog en massa bilder idag när Mamma och Pappa och dom var här, men dom får ni se imorgon :)


Ska ta och pumpa ut lite mjölk ur mina tokspända tuttar nu , och sen ska jag börja med maten, tacomiys till gladiatorerna är aldrig fel. :)


Måste bara säga att jag är så jävla nöjd med mitt liv   :)

 

Av maria - 17 mars 2012 06:45

Igår fick vi besök av Terez och Midas som kom upp en sväng och vilja sniffa bebis ! Ellie och midas lekte för fulla muggar med att skjussa omrking varandra i läragåstolen. Haha, såg riktigt roligt ut !

 Terez myste med Lexie och så blev de lite skitsnack !

 


Allt har gått väldigt bra härhemma, Ellie vill gosa med Lexie, men hon har såklart sina "kolla på mig" stunder. Men jag tycker ändå att vi har gett henne mycket uppmärksamhet och lekt med henne och myst. Så egentligen så har de inte varit mer än vanligt med gnällandet och trotsen.

Såhär mysigt hade vi de igår imorse.

 


På¨efetrmiddagen kom även farbror John , och sen kom Erics mormor och morfar över en sväng och hade med sig lite presenter.

Ellie fick en bok, hängselbyxor och en tröja(bild nedan)

   

Och Lexie fick en mössa, klänning och byxor:

         

och vi fick en bukett med rosa fina rosor !


Jag och Lexie tog en tupplur i soffan någon gång mellan 18.30- 19.50 , vilket var väldigt väldigt skönt !


Kl 9 ska vi till Näl också , och göra dom sista undersökningarna då vi åkte hem inom 48 timmar efter förlossningen. Så ska bli skönt att få komma ut lite.

 Vi hörs senare ! PUSS

Av maria - 17 mars 2012 00:45

OBS ! Långt inlägg !


Runt klockan 02.00 den 14:de mars vaknade jag av att jag kände en molande mensvärk. Vi hade ätit rätt så stark mat så jag tänkte att jag kanske var dålig i magen, så jag tog mig upp ur sängen och gick på toaletten. Satt där och tänkte att "de kanske är dags nu", men tog bort den tanken rätt snabbt, fast de bara var två dagar kvar till beräknad födsel.

 Men runt 02.15 tog jag två alvedon, fast jag redan då kände att ne, idag ska vi föda barn. Men när man ringer till förlossningen vill dom gärna att man iallafall har tagit alvedon, för att se om de kanske bara är förvärkar.

Jag gick och väckte Eric och sa att "jag tror det är dags nu, men jag är fortfarande lite osäker" ! Hade ju haft onda förvärkar dom sista veckorna, visste ju att de inte var samma värkar, men kände mig ändå lite osäker. För ville ju inte väcka Eric och Ellie och packa och grejja, och ringa barnvakt för att det sen skulle visa sig vara falskt alarm. Men runt 02.40 så blev värkarna mycket starkare och jag bestämde mig för att inte tveka längre utan ringde till förlossningen.

 Dom sa att vi kunde komma  in om vi ville, men att om vi skulle komma in efter 7 så skulle vi ringa och prata med den nya personalen. Men jag sa att de kommer nog inte behövas.

 Eric hade redan gått upp , och vi började förbereda med att packa Ellies saker, jag försökte klä på mig mellan värkarna och Eric sprang omkring som en lite halvstressad höna. Eric väckte Ellie och klädde på henne. Hon blev lite orolig när hon såg oss springa omkring och packa de sista och grejja medans jag andades mellan värkarna. Eric sprang ut till bilen och packade in och sen var det bara att bege sig. Eric ringde sin mamma som skulle vara barnvakt och hon skulle möta upp oss utanför förlossnignen.

 Fick sms av Terez som bor en trappa under oss, och hon undrade om de var något på gång då hon hört oss hålla på mitt i natten , så jag ringde upp henne, då jag inte kunde sms:a, blev fel hela tiden. Kommer inte riktigt ihåg vad jag sa, men fick iallafall sagt att vi var påväg till förlossningen.

 Efter det ringde jag till Mamma och sa att vi var påväg in, och efter de blev de att ringa Michan, som jag lovat att jag skulle ringa. Kommer inte ihåg så mycket vad vi sa, och hörde inte så mycket heller, då min kära pärla varvar och låter rätt mycket när man kör mer än 110km/h ;) !  Men vet att jag satt och andades mig genom värkar och bad henne vänta .

 När vi kom till förlossningen så var inte Cathrin där än, så vi åkte och fixade en p-biljett och sen tillbaka till ingången till förlossningen. Strax därpå kom cathrin och vi i princip gav henne allt och satt in Ellies bilbarnstol. Kom på efter att jag inte ens sa hejdå till henne, och då fick jag så dåligt samevete, men var så uppe i mitt att jag i princip glömde bort.

 När vi skulle gå igenom dörrarna så var dom stängda och låsta. Vi plingade på klockan men inget hände, så fick ringa till dom igen och be dom öppna. Tog lite tid och vid de här laget kom värkarna allt tätare. När vi väl kom upp dit så fick vi gå in i ett undersökningsrum, vilket jag tyckte var konstigt, för hade sagt till henne att jag varit öppen 2 cm sen i torsdags, och att värkrna kom med 2-3 minuters mellanrum.

 Så istället för att sätta på CTG-grejjerna så kände hon direkt hur mycket jag var öppen, vilket var 6 cm ! Och de var så skönt att höra , att de var så pass mycket ändå. Var mer än vad jag hade hoppats på!

 Så vi fick komma in i ett förlossningsrum, jag bytte kläder och gick på toaletten och dom satt på den hemska CTG-grejjen.  

Lustgasen kom inte långt efter, men ville först inte ha något då jag mådde illa, och jag frös, ville bara ha filtar, men tror inte ens att jag bad om någon, utan tänkte bara de i huvet.

 Efter dom första andetagen med lustgasen var jag i himmelriket ! Och när jag hörde min röst så började jag skratta så jag grät. För i mitt huvud lät den precis som Doris i "Hitta Nemo" när hon pratar "valska" . Haha ! Och jag mådde så bra, var superhög, och hade inga tankar ens på att värkrna skulle bli mycket värre, snabbt !

 Så jag låg där och pratade på om hur jag ville ha lustgas hemma, och att jag kände mig full, fast inte i kroppen hutan "bara" i huvet. Sa även att jag kände mig som Erics pappa, för att jag kisade med ögonen, och de brukar han också göra när han är full. Haha, vet inte riktigt vad som hände ;d

 Men Eric och barnmorskan hade roligt, men sen blev det att hon sänkte lustgasen lite ;d


 Barnmorskan jag fick var rätt bra, men hon som jag hade med Ellie var bättre. Men hon jag fick nu, lämnade inte rummet efter att hon kom in. Hon lämnade inte en enda gång, och jag tyckte de var väldigt skönt.

Men nu började jag känna att värkarna blev starkare och starkare, och lustgasen hjälpte inte längre. Så jag andades mig igenom värkarna och de var verkligen hemskt. Man känner sig rättså hjälplös, för man ligger bara där och väntar på att den ska ta slut, men när den väl gör de så är allt som vanligt. man ligger där och pratar och skojjar.

 Men nu kände jag att jag snart skulle ha öppnat mig helt, och då började jag få lite panikkänsla. För jag vet att övergången mellan värkar och krystvärkar, inte är rolig. Fick panik där med Ellie och jag visste att jag skulle få panik denna gången också, men de blev antagligen värre än va de var egentligen när jag redan "räknade" med att jag skulle få de.

 Nu skulle barnmorskan känna igen hur öppen jag, nu var de 8 cm, fast hon sa att hon kunde tänja på de till 10, men att vi skulle vänta på de allra sista. Så hon tyckte att tyngdlagen skulle få göra sitt och att jag skulle ställa mig upp. var inte ett dugg sugen på de, men tänkte ändå att värkarna kanske blir "lite" mildare om jag står upp.

 Så hon hämtade en gåstol och jag ställde mig , fick lustgasen i handen och vi väntade på värken. Men de var ingen vanlig värk som kom, utan en krystvärk.

 De räckte tydligen med att jag ställde mig upp och på några sekunder så var dom 2 sista cenimetrarna borta. Jag fick panik ! Hade inte räknat med att dom två sista skulle gå SÅ fort, och barnmorskan verkade inte förstå att jag verkligen HADE krystvärkar.

 Jag fick lägga mig ner igen , och hon gick lugnt och sansat omrking och helt plötsligt skulle hon sätta på band runt min handled, men de gick inte så bra, jag hade ju fortfarande krystvärkar, men fick inte krysta.

 Tillslut så fick jag krysta, och jag tog i , och jag skrek men de hände inget. Kändes som att det var något som stoppade , och det var de ju också. Vattnet hade ju inte gått så fosterhinnan var ju fortfarande kvar och de enda som hände när jag krystade var att den stack ut lite. Bad henne ta hål på den, men hon ville inte , utan sa att vi skulle vänta på nästa krystvärk och att den skulle gå sönder av sig självt.

 Men nästa krystvärk blev samma, men värken efter så tog hon hål på hinnan och jag kände hur huvudet började komma ut. Krystvärkan tog slut när halva huvudet var ute. Så där låg jag med ett halvt huvud ute mellan benen. Och de gjorde så ont, SÅ ont ! Och jag fick inte krysta utan jag skulle "bara" andas. Då ville jag bara döda någon.


 När jag och Eric pratat om förlossningen så bad jag honom säga till mig på skarpen om jag skulle bli som en galen jobbig kvinna som bara skriker . Och jovisst, när jag låg där med huvet mellan benen, så bad han mig att andas och ta de  lugnt, för där låg ju jag med en panikkänsla som jag inte trodde fanns. Jag ville bara få bort de stora som "satt fast" mellan mina ben !

 Men då sa jag till honom att honom att även fast jag bett honom säga till mig när jag blev jobbig och att han fick vara med och bestämma så fick han inte göra det nu, att jag ångra mig. Fast i en rättså hög tonart ! Haha

 Vid nästa krystvärk så kom resten av huvet, och dom sa att de var mycket mörkt hår, och min kommentar då var : - de kommer från pappa Eric. Kanske inte den normalaste kommentaren att säga.

Men i samma krystvärk kom även axlarna, och sen tog krystvärken slut och då sa dom åt mig att andas, och strax där efter kom våran ä'lskade lilla bebis ut. Jag tyckte jag såg en liten penis, men de visade sig vara navelsträngen , haha så de blev en liten flicka. Hon kom upp på mitt bröst och jag började gråta.

   

 Efter att vi legat där en stund så hade fortfarande inte moderkakan kommit. Dom bad mig krysta, men jag hade ingen kraft, vet inte ens om jag gjorde rätt, för de hände ingenting. Barnmorskan försökte dra i navelsträngen lite lätt samtidigt. Men sen så ser jag att de var något som inte stämde, navelsträngen hade gått av, men moderkakan hade inte kommit ut än. Jag såg en panik på barnmorskan som hon försökte dölja, men som hon misslyckades totalt med. hon kallade in fler i rummet , och tillslut så var de en som tryckte på min mage, en gav mig lustgas, och en som satt och kollade mig mellan benen för att se om de höll på att komma ut samtidigt som dom ville att jag skulle krysta.

 Men ingenting hände. Så tillslut blev de att dom tömde min blåsa med något som kändes som ett getingstick i mufflan, fick spruta i armen,  samtidigt som jag fick lustgas och samtidigt som att en av barnmorskerna satt akupunktur i mina lilltåar.

 

 Dom tog upp sidorna på sängen, där de fanns handtag och bad mig krysta och hålla i handtagen för att få mera kraft. Och nu började den hända saker, dom såg moderkakan, men sen så fick jag inte ut mer, den stannade halvvägs. Jag försökte ta i , men de hände lixom inget, så tillslut så fick hon försöka ta ut resten med händerna utan att göra sönder den.  Men tillslut så kom den ut och jag började gråta igen. Detta var inte vad jag hade räknat med. Men om jag inte fått ut den så hade det blivit sövning och operation. Så jag hde tur !

 Nu fick jag äntligen upp bebis på bröstet och vi låg där och myste en bra stund, hon fick även amma, och jag kände mig lugn att allt var över. Nästan, jag visste inte hur mycket jag hade spruckit än.  och efetr en stund kom barnmorskan in och skulle kolla hur allt såg ut, och vet ni?   Jag hade inte spruckit någonting, hade fått en pytteliten bristning som skulle läka av sig självt så behövde inte sys ! Och de var välidgt skönt att höra, kändes som att jag hade gjort tillräckligt !

 Sen fick vi fika , jag gick på toa och tog en dusch och vi låg och pratade namn.


Från första värk till att hon var ute tog det 3timmar. Hon föddes 05.03 och fick namnet Lexie !

Hon vägde 3710g och var 49cm lång. En riktig liten gullunge som är väldigt lik sin syster ! Vi mår alla bra och vi åkte hem dagen efter.

         

   

Av maria - 17 mars 2012 00:40

Äntligen är hon här, lilla Lexie ! :) 2 dagar för tidigt men så efterlängtad !

    

Av maria - 13 mars 2012 18:21

Nu ska jag baka kladdiga chokladmuffins ! Mums !

 

Presentation


Hej och välkomna till mitt liv ! Enjoy !

Omröstning

Hur gammal är du som läser min blogg?
 10-15
 15-20
 20-25
 25-30
 30-35
 35-40
 40-45
 45-50

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12 13
14
15
16
17 18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards