maariiasvensson

Alla inlägg den 13 januari 2012

Av maria - 13 januari 2012 22:06




 

Idag går jag in i vecka 32 , dvs 31 fulla veckor ! Och här kommer lite rolig fakta ;

  • Första dagen i din senaste mens var 10 juni 2011
  • Ditt förlossningsdatum är beräknat till den 16:de mars
  • Du är gravid i vecka 31+0
  • Du har klarat av 77% av graviditeten
  • Du har 62 dagar kvar till beräknad förlossning
  • Befruktningen ägde rum runt den 24 juni 2011
  • Hjärtat börjar slå runt den 19:de juli 2011
  • Embryot börtjar röra sig: 8 aug 2011
  • Embryostadiet övergår till fosterstadie: 18 aug 2011
  • Risken för missfall avtar den 1 sep 2011
  • Könsorganen börjaer bli tydliga: 15 sep 2011
  • Fostret kan svälja och kissa: 29 sep 2011
  • Nu kan du kanske känna fostrets rörelser: 16 okt 2011
  • Fostret kan nu höra : 19 nov 2011
  • 9 av 10 barn överlever om dom föds nu: 18 dec 2011
  • Många bebisar lägger sig nu med huvudet neråt: 21 janu 2012

Nu lite fakta om bebis :

Bebisen är nu omkring 42 cm från huvud till tå och väger omkring 1,6 kg. Den här veckan är en milstolpe i bebisens utveckling då lungorna får förmågan att fungera på egen hand tack vare bildandet av "surfaktant" , som hindrar att lungblåsorna faller ihop om bebisen av någon anledning förlösas och bli tvungen att behöva andas utanför  livmodern.


 Öronen är nästan helt färdigutvecklade, både de yttre och de inre delarna, och bebisen kan höra din röst  som den också kan känna igen efter förlossningen, tillsammans med andra vanlgia ljud.  Bebisen bildar också underhudsfett och hudfärgen är mer rosa än röd vid det här laget. Naglarna är så långa så att bebisen kan råka riva sig själv inuti livmodern.


Fakta om mamman:

Den övre delen av din livmoder är nu cirka 11 cm ovanför naveln, och din vikt har sannerligen ökat mellan 9-12 kg.  Viktökningen utgörs främst av moderkakan, blodvolym, livmoder, bröst, underhudsfett, vatten och fostervatten, förutom själva bebisen förstås.

 Då ligament och muskler i korsryggen börjar mjukna och slappna av inför förlossningen så kan det hända att du börjar få ryggvärk. . Det finns inte mycket man kan göra för att förhindra detta förutom att försöka göra det så bekvämt som möjligt för sig.

 Det är också vanligt att man börjar få halsbränna under de sista veckorna eftersom livmorden inte lämnar mycket plats kvar för magen och dess innehåll som då kan pressas upp i matstrupen . Det kan hjälpa att äta mindre måltider ,fast oftare !


Inget va de som dom nämner ovan har jag problem med, än så länge. Utan det är som vanligt foglossning och ischiassmärtor, som gör att jag har svårt att sova, kan inte gå längre sträckor, kan inte ligga för länge på ena sidan, kan inte stå för länge, svårt att böja mig. Yes you name it. ! Men så värt när bebis kommer. Can´t wait ! <3

Av maria - 13 januari 2012 16:44

Alla tjatar om fredagen den 13:de , och de som har hänt än så länge är väl att vi fått en parkeringsböter på 250kr. För att vi var några minuter sena efter att vi varit på Dagson (vårdcentralen i tusen år) eller ja okej , inte tusen år , men i 1 timme och 40 min !

 När hon ringde igår sa hon att det var bäst om jag kom till Drop in kl 14, då de inte är någon lång väntetid då, men de blev bara 10 min kortare än vanligt.

 tydligen så hade dom väldigt många akuta fall idag ! Sen när jag väl kommer in till läkaren så tar det 5 min, vilket de har tagit dom andra gångerna också. Såå jäkla drygt ! Men nu är det klart iallafall och jag fick sjukskrivning fram till den 15 mars, då bebis är beräknad till den 16:de mars. så de är skönt. Då är den delen avklarad. Nu ska de bara bli godkänt igen och grejjer. Men förhoppningsvis inga fler besök på Dagson på ett tag ! Peppar Peppar !!


Nu är vi hemma och snart kommer Erics bror på besök , sen ska man väl börja med maten snarrt någon gång.

Ikväll är de tänkt att bli kycklinggryta, men de kan nog bli något annat också.

Kanske Eric kan göra mat idag ?!


 Innan vi gick till Dagson så mötte vi upp Linda för en fika på stan. Var väldigt länge sen. Men när vi ska åka så mötte jag grannen, och tyckte att han kollade så konstigt, så när jag kollade ner på mina byxor, har jag en STOR spricka på cirka 10-15 cm mitt i grenen så man såg rätt in till trosorna. Haha. Sjukt , men sant !

Så fick gå upp till lägenheten , hämta nål och tråd, då vi redan var sena, och sen när vi kom till parkeringen fick jag börja med att sy igen lite snabbt ! :P Haha



Så lite fredag den 13:de känsla har man väl haft ;d Men nu blir de nog inge mer, ska hålla mig inne resten av kvällen ! ;)

Presentation


Hej och välkomna till mitt liv ! Enjoy !

Omröstning

Hur gammal är du som läser min blogg?
 10-15
 15-20
 20-25
 25-30
 30-35
 35-40
 40-45
 45-50

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards